2011-05-24
22:06:04

sadelprovare
Igår så kom det en sadelprovare och tittade så att Tellos sadlar ligger bra på honom. Får ju alltid rida med förbygeln på hoppsadeln för att den glider bakåt. Trodde vi! 
Hoppsadeln låg helt perfekt på honom bara det att jag alltid lagt den för långt fram och då har den glidit bakåt till det rätta sadeläget och då trodde vi att den gled för långt bak, därav förbygel 24/7..

Vi fick veta hur en sadel skulle ligga för att passa hästen och om den låg för långt fram, som på Tello så trycker den på bogbladen och hästen kan inte ta ut sitt steg ordentligt!

Och där fick jag svaret på varför Tello alltid stapplar ut från stallet när jag ska rida. Han tog pytte små stappliga steg och jag har aldrig fatttat varför. Fast efter att jag börjat rida så går han normalt.
Svaret är ju att imed att jag lagt sadeln för långt fram så har den tryckt honom på bogbladen och därför har han inte kunnat ta ut sitt steg, därav stapplandet..  sen att han gick normalt efter ett tag är ju att sadeln glidit bakåt till det rätta sadelläget och lagt sig perfekt.

Dressyrsadeln därimot låg inte bra på honom. Men han tog med den och ska "fylla" på den då den var för mjuk osv.. Så den kommer sitta bra sen när den kommer tillbaka.


Så himla skönt att jag nu fått svar på varför han stapplat och att jag nu slipper rida med förbygel all the time! Tummen upp för det!






Kommentar:

Vad har du för sadel? :)

2011-05-25 @ 07:55:31
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: