2010-10-03
18:01:10

En ryktining
Så här ser en ordentlig ryktning ut enligt mig!
1. Ta en piggborste och borsta bort ev. lera över hela hästens kropp. Men inte ansiktet.
2. Använd en Rotviska över hela kroppen och borsta bort det mesta av smutsen, stövet mm..
Extra noga på benen och där sadeln ska ligga. Bara i ansiktet om hästen tillåter. Vissa hästar tycker att det är obehagligt. Ingen idé att bråka med det då i onödan.

3. Ta en sån där "liten" borste och borste ansiktet med. Runt ögonen/öronen/mulen. Ah, ni fattar. Sen använder man samma borste ( om man inte har en annan likadan ) och borstar karledera med. NOGA, all lera/smuts ska bort! om man glömmer att borsta karlederna alldeles för många ggr kan det leda till mugg.
4. Kratsa hovarna. Kratsa bort ev. sten osv.. på alla fyra hovar!
5. Ta en kam elr liknande och kamma pannluggen och manen.

6. Ta piggborsten igen och borsta ur svansen. Använd inte piggborsten för mkt, utan använd även rotviskan. Vissa hästar tappar mkt hårstrån i svansen om man alltid använder piggborste. Men det är upp till var och en. Själv brukar jag använda piggborsten till manen oxå. Det är lättare.
7. Ta en ryktborste och skrapa och rykta över HELA kroppen. Hals, rygg, mage, ben, rumpa, ansikte. osv..
skrapa borsten mot ryktskrapan efter varje rykttag.! annars borstar man inte stövet man precis borstat bort. Rykta ska man göra varje dag. Även om hästen inte är så smutsig så är det bra för blodcirkulationen.
8.Ta en svamp med lite vatten på borsta tvätta ur näsa och ögon.
9. Sen om man orkar och har lust så kan man ta en diskborste elr liknande, en liten hink med varmvatten och såpa i och göra rent utsidan an hovarna med. Inte alls nödvändigt, men om man vill.

Nu är det inte så att jag följer detta precis. Vissa dagar så ryktar jag inte alls :o Fy på mig.. Men ibland om jag inte hinner rykta t.ex om jag har lite bråttom till nån träning. Så ryktar jag efteråt.!
Men det var så en ordentlig ryktning såg ut för mig :D

kommentera gärna om ni har nån synpunkt elr så?!





Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: